Dessa villkor reglerar användningen av vår tjänster och program.
Dessa allmänna villkor (nedan kallade “Villkoren”) gäller mellan Kinnekulle Ledningsrådgivning AB (KLRAB) (nedan “Konsulten”) och dess uppdragsgivare (nedan “Kunden”). Konsulten och Kunden benämns gemensamt “Parterna”. Villkoren reglerar Parternas rättigheter och skyldigheter i samband med att Konsulten tillhandahåller konsulttjänster och programlösning tillsammans med tredje part. (nedan “Tjänster”) åt Kunden.
Villkoren gäller för alla uppdrag som Konsulten utför åt Kunden, om inte annat skriftligen avtalats. Eventuella särskilda avtal, offerter eller uppdragsbekräftelser mellan Parterna kompletterar dessa Villkor. Vid konflikt mellan en sådan separat överenskommelse och Villkoren ska den separata överenskommelsen ha företräde. Ändringar eller tillägg till avtalet (inklusive Villkoren) ska för att vara giltiga vara skriftliga och godkända av båda Parter.
Konsulten ska utföra de avtalade Tjänsterna med omsorg, professionalism och i enlighet med god branschsed. Omfattning och specifikation av Tjänsterna framgår av separat uppdragsbeskrivning, offert eller avtal mellan Parterna. Konsulten ska sträva efter att utföra Tjänsterna inom överenskomna tidsramar, men angivna tidsplaner är att betrakta som uppskattningar om inte annat uttryckligen avtalats. Om inte särskilt resultat eller viss effekt uttryckligen garanterats i avtalet, utgör Konsultens åtagande ett ansvar att utföra arbete enligt bästa förmåga, utan garanti för ett visst utfall.
Kunden ska lämna det stöd och underlag som skäligen behövs för att Konsulten ska kunna utföra Tjänsterna, inklusive att vid behov tillhandahålla relevant information, tillgång till lokaler/system och utse en kontaktperson med befogenhet att fatta beslut rörande uppdraget. Konsulten har rätt att anlita underkonsulter för att helt eller delvis utföra Tjänsterna. Konsulten ansvarar för underkonsults arbete som för sitt eget och ska informera Kunden om väsentliga delar av uppdraget utförs av underkonsult.
Avtalstiden för uppdraget framgår av Parternas överenskommelse. Om avtalet är tidsbestämt upphör det att gälla vid avtalstidens utgång, om inte Parterna skriftligen kommer överens om att förlänga avtalet. Om avtalet löper tills vidare (utan fast slutdatum) kan det sägas upp av endera parten med 30 dagars skriftlig uppsägningstid, om inget annat uppsägningsvillkor avtalats. Uppsägning ska ske skriftligen (t.ex. via e-post eller brev) för att vara giltig.
Utöver uppsägning med uppsägningstid enligt ovan har vardera parten rätt att med omedelbar verkan säga upp avtalet om den andra parten gör sig skyldig till ett väsentligt avtalsbrott och inte vidtar rättelse inom 30 dagar från skriftlig anmodan. Som väsentligt avtalsbrott räknas bland annat (men inte enbart) Kundens uteblivna betalning, brott mot sekretess eller Konsultens upprepade försummelse att utföra Tjänsterna enligt avtalet. Vidare får en part säga upp avtalet omedelbart om den andra parten försätts i konkurs, inleder ackordsförhandling eller företagsrekonstruktion, träder i likvidation eller annars kan anses vara på obestånd. Uppsägning i förtid med omedelbar verkan enligt denna punkt sker utan påföljd eller ersättningsskyldighet för den part som säger upp avtalet.
Arvode och pris: Kunden ska betala ersättning för Tjänsterna enligt vad som avtalats mellan Parterna, exempelvis enligt offert eller avtalad timtaxa. Om inget fast pris har avtalats debiteras Tjänsterna på löpande räkning baserat på Konsultens gällande prislista eller timarvode. Alla priser anges exklusive mervärdesskatt (moms) och eventuella lagstadgade avgifter, om inget annat anges. Utlägg och kostnader (t.ex. resor, material, licenser) som Konsulten haft för uppdragets utförande ersätts av Kunden i enlighet med överenskommelse. Konsulten förbehåller sig rätten att i vissa fall fakturera en del av arvodet i förskott eller begära a conto-betalningar vid längre uppdrag, enligt vad Parterna kommit överens om.
Fakturering och betalning: Konsulten fakturerar Kunden enligt den plan som avtalats, normalt månadsvis i efterskott om inte annat anges. Betalningsvillkor är 10 dagar netto från fakturadatum, om inte annat framgår av fakturan eller avtalats särskilt. Betalning ska ske till det bankgiro/plusgiro eller konto som anges på fakturan och anses fullgjord först när beloppet inkommit till Konsultens konto.
Dröjsmål: Om Kunden inte betalar i tid har Konsulten rätt att påminna och därefter vidta inkassoåtgärder enligt lag. Vid försenad betalning utgår dröjsmålsränta från dagen efter förfallodagen enligt räntelagen (f.n. referensränta + 8 procentenheter) eller enligt den högre räntesats som kan ha avtalats. Konsulten har även rätt att debitera lagstadgad påminnelseavgift och ersättning för eventuella inkassokostnader. Om betalning är väsentligt försenad har Konsulten, efter att skriftlig varning givits, rätt att tills vidare avbryta utförandet av Tjänsterna till dess att betalning har erlagts eller att säga upp avtalet enligt punkt 3.
Parterna förbinder sig att hantera all icke-offentlig information som utväxlas mellan dem inom ramen för avtalet som konfidentiell. Ingen part får utan den andra partens skriftliga medgivande röja eller utnyttja motpartens konfidentiella information för annat ändamål än för fullgörelse av avtalet. Med konfidentiell information avses all information – teknisk, kommersiell eller annan – som rör den andra partens verksamhet och som inte är allmänt känd.
Sekretessåtagandet gäller inte information som är eller blir allmänt känd utan brott mot detta avtal, eller information som en part är skyldig att lämna ut enligt lag, domstols- eller myndighetsbeslut. Om en part behöver avslöja konfidentiell information med stöd av lag eller myndighetsbeslut ska den omgående underrätta den andra parten (om det är tillåtet) innan utlämnandet sker. Båda parter ska även säkerställa att deras anställda, konsulter och eventuella underleverantörer som deltar i uppdraget undertecknar motsvarande sekretessåtaganden. Sekretessförpliktelserna enligt denna punkt gäller från avtalets ingående och fortsätter att gälla även efter att avtalet upphört.
Om inte annat skriftligen avtalats har Konsulten dock rätt att i sin marknadsföring uppge att Konsulten utfört uppdrag åt Kunden (t.ex. ange Kundens namn som referens). Detta förutsätter att Konsulten inte röjer konfidentiella detaljer om uppdraget och att Kunden inte skriftligen motsatt sig sådan publicering.
Konsulten ansvarar för att utföra Tjänsterna på ett fackmannamässigt sätt och i enlighet med avtalet. Upptäcker Kunden fel eller brister i levererade Tjänster ska Kunden utan oskäligt dröjsmål (normalt inom 30 dagar från det att felet märktes eller borde ha märkts) meddela Konsulten och ge Konsulten möjlighet att avhjälpa felet. Om felet beror på Konsulten ska avhjälpande ske skyndsamt och utan extra kostnad för Kunden.
Konsultens skadeståndsansvar för skador som uppkommer hos Kunden är begränsat till skador som orsakats genom Konsultens försummelse eller uppsåt. I den mån tvingande lag inte föreskriver annat ska Konsultens sammanlagda ansvar under avtalet vara begränsat till ett belopp motsvarande det arvode som Kunden totalt betalat för Tjänsterna under avtalstiden. Konsulten ansvarar inte i något fall för indirekta skador eller följdförluster hos Kunden, såsom utebliven vinst, förlorade affärsmöjligheter, produktionstopp, eller förlust av data/information. Dessa ansvarsbegränsningar gäller oavsett om talan grundas på kontrakt, utomkontraktuellt ansvar eller annan grund.
Kunden ansvarar för att använda Konsultens råd, leveranser och resultat på ett korrekt sätt och i enlighet med eventuella anvisningar. Kunden ska hålla Konsulten skadeslös från krav från tredje man som uppstår på grund av att Kunden använt levererat material eller Tjänster i strid med avtalet eller gällande lag.
Samtliga immateriella rättigheter (t.ex. upphovsrätt, patent, design, källkod) till resultatet av de Tjänster som Konsulten levererar till Kunden övergår till Kunden när full betalning för uppdraget har erlagts, om inget annat skriftligen avtalats. Det innebär att Kunden efter betalning får äganderätt till rapporter, analyser, programvara eller annat konkret arbetsresultat som Konsulten tagit fram specifikt för Kunden inom ramen för uppdraget. Om Parterna istället kommit överens om att Konsulten ska behålla äganderätten till visst levererat material, erhåller Kunden en licens att använda detta material i sin verksamhet för de syften som avtalet avser. En sådan licens är, om inte annat avtalats, tidsobegränsad och icke-exklusiv.
Konsulten behåller under alla omständigheter äganderätten till sina förhandsbefintliga material, metoder, verktyg, mallar, processer och generell kunskap (know-how) som används eller utvecklas under uppdraget. Konsulten har rätt att återanvända generell erfarenhet eller sakkunskap som förvärvats under uppdraget i sin övriga verksamhet, under förutsättning att ingen konfidentiell information om Kunden röjs. Kunden får inte utan Konsultens medgivande överlåta, underlicensiera eller på annat sätt upplåta de immateriella rättigheter som överförts eller licensierats enligt ovan till tredje part, annat än vad som krävs för Kundens interna bruk.
Konsulten garanterar att Konsulten innehar nödvändiga rättigheter till de metoder och material som används i utförandet av Tjänsterna, så att leveranserna inte otillåtet inkräktar på tredje parts immateriella rättigheter. Om Konsulten avser att använda tredjepartsmaterial (inklusive programvaror eller open source-komponenter) i leveransen, ska Konsulten ansvara för att erforderliga licenser finns och informera Kunden om eventuella villkor som gäller för Kundens användning av sådant material.
Ingen av Parterna ska anses ha brutit mot avtalet eller vara ansvarig för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse, om detta beror på omständigheter utanför partens rimliga kontroll som parten inte skäligen kunde förutse eller motverka. Sådana force majeure-omständigheter inkluderar exempelvis naturhändelser (brand, översvämning, jordbävning eller andra naturkatastrofer), krig, terrorhandling, sabotage eller omfattande civila oroligheter, epidemi eller pandemi, allvarliga system- eller telekommunikationsfel, omfattande strömavbrott, samt strejk, lockout eller annan arbetskonflikt hos tredje man (eller generell arbetskonflikt nationellt).
Den part som drabbas av en force majeure-händelse ska utan dröjsmål underrätta den andra parten om situationen och vidta skäliga åtgärder för att begränsa effekterna av händelsen. Så länge en force majeure-situation föreligger suspenderas den berörda partens berörda skyldigheter under avtalet. Om force majeure-situationen pågår under en sammanhängande period om mer än tre (3) månader har vardera parten rätt att skriftligen frånträda (häva) avtalet med omedelbar verkan utan påföljder, förutsatt att den andra parten informeras.
Detta avtal ska tolkas och tillämpas enligt svensk lag. Tvister som uppstår i anledning av avtalet eller dessa Villkor ska i första hand lösas genom förhandling och dialog mellan Parterna. Om Parterna trots förhandling inte kan enas, ska tvisten slutligen avgöras av svensk allmän domstol. Svenska domstolar har därmed exklusiv jurisdiktion, och parterna underkastar sig den jurisdiktionen.
Parterna kan gemensamt komma överens om alternativ tvistlösning, såsom skiljeförfarande eller medling, men om ingen sådan överenskommelse träffas ska tvisten prövas i domstol. Tvist rörande tolkningen eller tillämpningen av dessa Villkor ska avgöras av behörig domstol i den ort där Konsulten har sin huvudsakliga verksamhet, om inte tvingande lag föreskriver annat.